nl / en

Singer Laren, tentoonstelling 'LA GRANDE BLEUE'
Van 12 september 2023 tot en met 8 januari 2024 was in Singer Laren de tentoonstelling 'LA GRANDE BLEUE' te zien. Soda maakte hiervoor het ontwerp.

'LA GRANDE BLEUE' toont circa 70 schilderijen van kunstenaars die vanaf het midden van de 19e eeuw naar de Middellandse Zee trokken om daar nieuwe artistieke wegen in te slaan. Het intense licht, de scherpe contouren en felle kleuren hadden grote invloed op hun ontwikkeling. Bovendien leidde het contact met lokale collega's en reisgenoten tot uitwisseling en een verdere drang om te experimenteren met relatief nieuwe manieren van schilderen zoals impressionisme, pointillisme, kubisme en fauvisme. Te zien is werk van o.a. Leo Gestel, Charley Toorop, Kees van Dongen, Isaac Israels, Geer van Velde, Gustave Courbet, Pierre-Auguste Renoir, Henri Charles Manguin, Raoul Dufy, Pierre Bonnard, Yves Klein en Miquel Barceló – waarbij de laatste het drama verbeeldt van mensen die in onze tijd de Middellandse Zee oversteken.

Soda vertaalde het verlangen naar de zee en het gevoel van oneindigheid in ingetogen kleuren en zorgvuldig gekozen zichtlijnen. Soda trok in het traject nauw op met het museum (curator Anne van Lienden en gastcurator Fred Leeman) en met grafisch ontwerper Esther Noyons. De minimalistische benadering werd ook doorgevoerd in het grafisch ontwerp waaronder het campagnebeeld dat Esther Noyons ontwierp (www.esthernoyons.nl): zie het onderste beeld op deze pagina. 

 
 

In de eerste zaal positioneerde Soda een ruim zeven meter lange print die bij binnenkomst meteen in het oog springt. De print is gebaseerd op een foto van Gustave Le Gray uit 1857. Soda zette de foto van Le Gray om naar negatief waardoor de kleurstelling veranderde van sepia naar blauw.

 
 

Eén van de verhaallijnen is de opkomst van het (massa)toerisme. Ansichtkaarten in de tentoonstelling laten zien hoe dit het aangezicht van de aanvankelijk lege kust met vissersdorpjes voorgoed veranderde. In vitrines liggen oude ansichtkaarten van ‘onbedorven’ locaties en onder schilderijen die deze ‘idyllische’ plekken verbeelden, zijn kopieën van de ansichtkaarten geplakt. Op schilderijen in een volgende zaal is duidelijk te zien hoe het toerisme opkomt. Analoog aan dit verhaal toont Soda hier in een plexiglas constructie ansichtkaarten uit latere periodes. Deze illustreren hoe de ‘Côte d’Azure’ transformeerde van een plek voor de mondaine ‘happy few’ tot een populaire bestemming met volle stranden en betonnen hotels tot gevolg. Deze ontwikkeling is ook af te lezen aan de boodschappen op de ansichtkaarten; de vakantiegroeten gaan niet langer over het bekoorlijke landschap maar vooral over het mooie weer.

 
 
 
 

Foto's: Suzanne Ophof
Ontwerp campagnebeeld: Esther Noyons