nl / en

Soda is gevestigd in Arnhem en wordt geleid door Ronald Buïel en Jorrit Noyons.

Buïel (1967, NL) en Noyons (1963, NL), beide opgeleid aan ArtEZ, werken sinds 1999 samen. Binnen Soda heeft Buïel veel kennis van renovatie en herbestemming van (monumentale) gebouwen, met name daar waar het musea betreft. Terugkerende thema’s in zijn werk zijn het integreren van aanwezige waarden van een gebouw en zijn omgeving, als ook het ervaarbaar maken van het specifieke verhaal dat een museum(collectie) wil vertellen – beide vanuit het streven de bezoekerservaring te optimaliseren. Buïel geeft ook regelmatig gastcolleges aan de Reinwardt Academie en Erfgoedacademie.
Binnen Soda is Jorrit Noyons, die behalve aan ArtEZ ook aan de Willem de Kooning Academy (Rotterdam) studeerde, de vormgever pur sang. Vertrekpunten in Noyons’ werk zijn art direction en conceptontwikkeling waarbij zij sterke vorm- en beeldconcepten combineert met een helder handschrift. Noyons heeft naast haar jarenlange ervaring als ontwerper, grote affiniteit met beeldende kunst. Beide combineert zij in tentoonstellingsontwerpen waarin een duidelijk (beeld)narratief het vertrekpunt is en waarbij de bezoekersbeleving centraal staat. 

Soda's opdrachtgevers zijn instellingen, bedrijven en particulieren. Daarbinnen heeft Soda zich gespecialiseerd in musea. Afhankelijk van de omvang en aard van een opdracht, formeert Soda een kundig team uit een pool van professionals en bedrijven waarmee Soda al jarenlang samenwerkt. Daardoor kan Soda het hele traject bestrijken: van analyse, PVE-vaststelling en ontwerp, tot projectmanagement en directievoering.

Geassocieerde teamleden: 

Jerry Klok
Bouwkundige en projectleider, gespecialiseerd in erfgoed en musea
Jerry Klok (1965, CAN) studeerde HTS Bouwkunde (Arnhem). Aansluitend werkte hij als bouwtechnisch medewerker bij een middelgroot bouwkundig adviesbureau. Vervolgens groeide hij door tot projectleider/manager met als specialisatie herbestemming van monumentale gebouwen zoals Landgoed de Vanenburg (Putten). In 2009 richtte hij bouwadviesbureau ‘Driepas’ op. Zijn activiteiten zijn sindsdien toegespitst op zowel bouwmanagement en projectleidingstaken voor musea en culturele instellingen (zoals Centraal Museum Utrecht en Tivoli Vredenburg), als op transities van monumentale gebouwen (zoals Fort de Gagel, Utrecht).

Berend-jan Engbers
Interieurarchitect/bouwkundig tekenaar en 3d animator
Met een opleiding als interieurarchitect aan ArtEZ (Enschede) en een professionele achtergrond op het gebied van architectuur, heeft Berend-jan Engbers (1972, NL) zijn eigen ontwerppraktijk 'Engers Ontwerp, Bureau voor Interieurarchitectuur' sinds 2002. Hij heeft een brede expertise ontwikkeld op het gebied van ontwerp, creatieve inzichten, technisch tekenen en digitale visualisaties. 

Rutger Zwanepol
Energetica Advies, installatie adviseur gespecialiseerd in erfgoed en musea
Rutger Zwanepol (1983, NL) genoot een opleiding in Elektrotechniek (SBBO Leusden) en Werktuigbouwkunde (Deltion, Zwolle). Daarnaast studeerde hij Technische Bedrijfskunde (Hogeschool Saxion, Enschede) waardoor hij in staat is technische inhoud te koppelen aan proces- en managementvraagstukken. Na o.a. gewerkt te hebben als installatieadviseur en bedrijfsleider bij een installatieadviesbureau, startte hij in 2020 'Energetica-advies'. Sindsdien werkt hij voornamelijk als installatieadviseur aan complexe opgaven zoals het onderzoeken van installatietechnische problemen in musea, én het ontwerpen van technische installaties ten behoeve van musea en overige monumentale gebouwen. Door te werken aan projecten als het Centraal Museum Utrecht (analyse bestaande techniek en ontwerp nieuwe situatie) en het Stedelijk Museum Schiedam (integrale gebouwanalyse, installatieontwerp en uitvoeringsbegeleiding), heeft hij ruime ervaring wat betreft vraagstukken rondom de veelal complexe techniek in dergelijke gebouwen.

Caro Delsing
Kunsthistoricus en projectleider, gespecialiseerd in management tentoonstellingen
Caro Delsing (1966, NL) studeerde Kunstgeschiedenis (Rijksuniversiteit Utrecht) en Kunstmanagement (Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam). Na o.a. gewerkt te hebben als adviseur en manager bij een expertisecentrum voor de kunsten, startte zij in 2009 ‘Buro Delsing’. Sindsdien werkt zij voornamelijk als projectleider voor (beeldende) kunstprojecten. Zij werkte o.a. voor het Rijksmuseum en was projectmanager van grootschalige (internationale) tentoonstellingen als Sonsbeek Internationaal en de Biënnale Gelderland waarbij zij managementervaring koppelt aan inhoudelijk en strategisch inzicht.

Pieter Aartsen
Ontwerper, gespecialiseerd in tentoonstellingsontwerp
Pieter Aartsen (1963, NL) studeerde architectonische vormgeving aan de AKI (Enschede). Tot 1995 werkte hij als zelfstandig ontwerper en daarna tot 1999 als ontwerper bij Donald Janssen Ontwerpers. Hier leerde hij de museale sector kennen en stapte hij vervolgens over naar museum Naturalis (Leiden). Bij Naturalis realiseerde hij een groot aantal uiteenlopende, ook internationale, tentoonstellingen en inrichtingen. Van 1997 tot 2019 was hij kernteamlid voor de ontwikkeling en het ontwerp van het nieuwe museum Naturalis. In 2020 startte hij zijn eigen ontwerpbureau, ‘studio-PA2’. Het ontwerpen van narratieve ruimtes is en blijft voor hem een interessant onderwerp.   

Esther Noyons
Grafisch ontwerper
Esther Noyons (1958, NL) studeerde Grafisch Ontwerpen aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving (’s-Hertogenbosch). Na o.a. gewerkt te hebben bij Total Design (Amsterdam), Samenwerkende Ontwerpers (Amsterdam) en SDU (staatsuitgeverij, Den Haag), startte zij - i.s.m. Esther Vermeer - het grafisch ontwerpbureau ‘Polyesther’ in Den Haag. Sinds 1995 werkt zij als zelfstandig grafisch ontwerper onder haar eigen naam. Grote zelfstandige ontwerpprojecten zijn o.a. Corporate Identity voor Toneelgroep Oostpool (Arnhem), Corporate Identity voor ITA (International Theater Amsterdam), art director van het ITA ontwerpteam i.s.m. Jan Versweyveld, Stedelijk Museum Amsterdam en Toneelschuurproducties (Haarlem). Haar manier van werken heeft een sterk inhoudelijke visie. Onafhankelijk. Associatief, zowel in beeld als in tekst.